3.9 C
București
duminică, decembrie 14, 2025
AcasăSanatate si HobbyKinetoterapie copii: când e „doar întârziere” și când este o problemă reală...

Kinetoterapie copii: când e „doar întârziere” și când este o problemă reală de dezvoltare?

Cred că fiecare părinte își amintește primul moment în care s-a întrebat, poate doar în gând, poate într-o seară târzie: „Oare e în regulă? Nu cumva e cam în urmă față de ceilalți copii?”. De multe ori, întrebarea apare într-un parc sau la un loc de joacă. Vezi un copil de aceeași vârstă care aleargă sigur spre topogan, în timp ce al tău se ține încă de marginea mesei sau preferă să stea în brațe.

Cineva spune zâmbind: „Lasă, fiecare copil are ritmul lui”, altcineva îți șoptește: „Eu aș întreba totuși un specialist”. Și, dintr-odată, în mintea ta apar două voci care trag în direcții diferite.

Nu este o situație simplă. Ca părinte, nu vrei să dramatizezi, dar nici să treci cu vederea un semnal important. Vrei să nu transformi orice diferență într-o problemă, dar în același timp te temi să nu „pierzi momentul” în care se poate face ceva. Iar când auzi cuvântul „kinetoterapie”, parcă îți vine imediat gândul că este deja ceva grav, deși lucrurile nu stau întotdeauna așa.

Merită să așezăm un pic această teamă pe masă și să o privim cu calm. Fără formule complicate, fără judecăți și fără vinovați, ci cu o privire realistă și blândă asupra felului în care se dezvoltă un copil.

De ce ne sperie atât de mult comparațiile între copii

Dezvoltarea unui copil seamănă, într-un fel, cu o investiție pe termen lung. Pui timp, energie, nopți nedormite, emoții, bani, iar „rezultatele” nu vin niciodată exact cum scrie în cărți. Nu există grafic perfect, nu există linie dreaptă, iar realitatea nu arată ca în filmulețele de pe rețelele sociale.

Totuși, trăim într-o lume în care comparația a devenit reflex. Vezi clipuri cu copii care merg la 10 luni, care spun propoziții la un an și jumătate, care sar pe trambulină înainte să știe bine să spună câți ani au. E foarte ușor să îți treacă prin minte: „La noi ceva nu e în regulă, de ce nu face și el la fel?”.

Ce lipsește din aceste comparații este contextul. Fiecare copil vine cu propriul amestec de temperament, bagaj genetic, experiențe, mici întâmplări bune sau mai puțin bune din sarcină și din primele luni. În plus, dezvoltarea nu este o listă de bifat, de tipul „a stat în fund, a mers, a urcat scări”. Este un proces complex, în care apar variații normale destul de mari, chiar și între frați crescuți în aceeași casă.

Comparațiile devin cu adevărat periculoase în două situații: când ne sperie inutil sau când ne liniștesc exagerat. „Vecinul a mers abia la 2 ani și e bine acum” poate să fie perfect adevărat, dar poate să ascundă și un drum lung de terapii, oboseală și îngrijorare. De la distanță nu vedem tot filmul, ci doar un cadru.

De aceea, este mai sănătos să mutăm reflectorul de pe „ceilalți copii” și să ne uităm în primul rând la copilul nostru, raportat la niște repere orientative, nu la poveștile din jur. Și, mai ales, să avem un dialog deschis cu specialiști care văd în fiecare zi zeci de copii, nu doar pe ai lor.

Ce înseamnă, de fapt, dezvoltarea unui copil

Când auzim cuvântul „întârziere”, gândul se duce imediat la mers sau la statul în șezut. În realitate, dezvoltarea copilului are mai multe direcții care se amestecă între ele: motricitate grosieră, motricitate fină, limbaj, dezvoltare cognitivă, socială și emoțională.

Motricitatea grosieră înseamnă mișcările mari ale corpului: ridicatul capului, rostogolirea, statul în șezut, mersul de-a bușilea, ridicatul în picioare, mersul, alergatul, săritul. Motricitatea fină ține de mâini și coordonare: cum prinde jucăriile, cum le mută dintr-o mână în alta, cum apucă un biscuit, cum întoarce o pagină sau cum apucă un creion.

Limbajul nu înseamnă doar cuvinte clare. Înseamnă și gângurit, sunete variate, gesturi, arătat cu degetul, contact vizual, reacție la nume. Dezvoltarea cognitivă are legătură cu felul în care copilul explorează, repetă, caută obiecte care au dispărut din câmpul vizual, observă cauze și efecte. Partea social emoțională se vede în felul în care caută oamenii cu privirea, se liniștește în brațele părintelui, imită expresii, răspunde la zâmbet, se joacă „cu rândul”.

Dacă ne uităm la ghiduri de dezvoltare, observăm că există ferestre destul de largi pentru fiecare achiziție. Mulți copii stau singuri în fund, fără sprijin, între 7 și 9 luni. Unii o fac mai devreme, alții ceva mai târziu. Majoritatea încep să meargă independent între 12 și 18 luni. Faptul că un copil merge abia la 17 luni nu înseamnă automat că are o problemă, ci că se află la capătul mai lent al intervalului considerat normal.

Specialiștii privesc dezvoltarea ca pe o succesiune de trepte. Nu se așteaptă ca toți copiii să pună piciorul pe fiecare treaptă exact la aceeași dată din calendar. Ceea ce contează este să existe progres, copilul să învețe lucruri noi, chiar și în ritm mai lent, și să nu apară semnale clare că ceva îl blochează.

Întârziere de ritm sau tulburare reală de dezvoltare

Aici este, de fapt, întrebarea care macină mulți părinți: cum îți dai seama dacă este doar un ritm mai lent, dar în limite normale, sau o problemă care are nevoie de intervenție?

Întârzierea de ritm înseamnă de obicei un copil altfel sănătos, vioi, curios, care învață lucruri noi, dar un pic mai încet decât media. De exemplu, merge la 16 luni, dar înainte a stat frumos în fund, s-a rostogolit, a mers de-a bușilea, se ridică sprijinit, caută jucării, râde, interacționează, caută privirea celorlalți.

În astfel de situații găsim adesea explicații rezonabile. Poate copilul a fost mai dolofan și i-a fost mai greu să își găsească echilibrul. Poate are un temperament mai prudent și nu se aruncă în necunoscut până nu simte că e foarte sigur pe el. Poate s-a născut cu câteva săptămâni înainte de termen și cronologia se potrivește mai bine dacă ținem cont de asta.

Tulburarea de dezvoltare nu înseamnă doar „mai târziu”. De obicei apar și alte indicii. Uneori, întârzierea este mare, adică nu mai vorbim de capătul de jos al intervalului, ci de un decalaj vizibil față de copiii de aceeași vârstă. Alteori nu este afectat doar mersul, ci și alte arii: copilul nu gângurește, nu urmărește privirea adultului, nu folosește deloc mâinile pentru explorare, reacționează greu la voce sau la atingere.

Un semn important este regresul. Copilul făcea ceva, iar acum nu mai face. Se rostogolea și, dintr-odată, nu mai vrea. Mergea singur și brusc refuză, fără o explicație clară. Spunea câteva cuvinte și le pierde. În astfel de momente nu mai are sens să aștepți luni de zile, ci este bine să cauți rapid ajutor.

Din acest motiv, răspunsul onest la întrebarea „e doar întârziere sau e o problemă reală?” este că părintele vede primele semne, dar diferența o face evaluarea unui specialist. Kinetoterapeutul pediatru, medicul pediatru, medicul neurolog pediatru sau medicul de recuperare pot pune cap la cap ceea ce observați acasă cu reperele de specialitate și pot decide dacă este nevoie doar de monitorizare sau de un program de intervenție.

Semne pe partea de mișcare care merită luate în serios

Nu este nevoie să învățăm pe dinafară toate tabelele cu vârste și achiziții, dar ajută să avem câteva repere simple în minte. În primele luni de viață, este important ca bebelușul să înceapă să își controleze treptat capul, să își miște membrele liber, să poată sta măcar puțin pe burtă fără să pară complet pierdut. Dacă la 3–4 luni pare foarte „moale”, nu reușește aproape deloc să ridice capul sau, dimpotrivă, este foarte rigid, cu capul dat mult pe spate, merită discutat cu medicul.

Pe la 6 luni, mulți copii se rostogolesc, se sprijină bine pe antebrațe sau pe palme când sunt pe burtă și încep să aibă trunchiul mai stabil. Dacă la această vârstă abia suportă poziția pe burtă, nu se rostogolesc deloc și par să evite mai toate provocările de mișcare, este un semn că ar fi nevoie de o evaluare mai atentă.

În jur de 9 luni, o mare parte dintre copii stau singuri în fund, fără sprijin. Unii merg de-a bușilea, alții se târăsc, alții se ridică în picioare ținându-se de mobilă. Dacă un copil nu reușește deloc să stea în șezut, nici măcar câteva secunde, „alunecă” imediat într-o parte sau folosește vizibil mai mult o jumătate de corp decât cealaltă, acesta este un motiv serios pentru un consult.

Cam pe la un an, cei mai mulți copii se ridică în picioare sprijiniți, fac pași laterali pe lângă mobilier, eventual cu susținerea unui adult. Unii merg deja singuri, alții nu. Dacă însă între 12 și 14 luni copilul nu se ridică deloc în picioare, nu își susține greutatea pe picioare sau refuză constant orice tentativă de sprijin, este bine să fie văzut de un specialist.

Pentru mersul independent, medicii devin de regulă mai îngrijorați după 18 luni. Asta nu înseamnă că trebuie să aștepți până la această vârstă ca să ceri un consult, ci că, dacă momentul a trecut și copilul tot nu merge, evaluarea nu mai poate fi amânată.

Mai târziu, la 2–3 ani, merită observat dacă poate urca câteva trepte cu sprijin, dacă se ridică ușor de pe podea, dacă aleargă cât de cât stabil sau cade exagerat de des, dacă pare să obosească imediat sau evită consecvent jocurile de mișcare. Se întâmplă uneori ca un copil să meargă, dar să aibă un mers ciudat, să se împiedice frecvent, să țină un picior spre interior sau să nu folosească un braț cum trebuie. Pentru un părinte pare un moft sau doar „așa e el”, dar pentru un kinetoterapeut aceste detalii spun o poveste clară.

Un alt lucru important este preferința foarte puternică pentru o singură parte a corpului, observată de la vârste mici. Faptul că un copil mai mare preferă o mână pentru scris este normal. Dar dacă, de la câteva luni, pare că una dintre mâini aproape nu există în joc, iar cealaltă face toată treaba, este bine să nu lăsăm asta „să treacă de la sine”.

Ce poate face kinetoterapia pentru un copil cu întârziere de dezvoltare

Kinetoterapia pediatrică nu înseamnă doar „să îl învețe să meargă”. Mai corect ar fi să o privim ca pe un fel de antrenament ghidat al creierului și al corpului. Prin joacă, prin poziții alese cu grijă, prin mișcări asistate și repetiție, copilul învață să își folosească mai eficient mușchii, să își găsească echilibrul, să își coordoneze mai bine mișcările.

Un terapeut bun nu lucrează doar cu picioarele sau doar cu spatele copilului, ci cu întregul fel în care acesta se mișcă și se raportează la lume. Se uită la tonusul muscular, la felul în care își poartă capul, la cum se ridică, la cum cade, la cum apucă o jucărie, la felul în care se joacă. Observă dacă anumite mișcări sunt imposibile sau pur și simplu nu au apărut pentru că nimeni nu i le-a propus sau pentru că micuțul le evită.

Din ce știm astăzi, intervenția timpurie, în primii ani de viață, poate schimba în bine parcursul copiilor cu întârziere de dezvoltare. Nu e vorba doar să „bifeze” mai repede o etapă, ci să le construim o bază mai solidă pentru tot ce urmează. Un copil care își folosește mai bine mușchii, are un trunchi și un cap bine susținute, va putea mai ușor să stea la masă, să se concentreze, să scrie, să participe la jocuri, să reziste mai mult fără să obosească.

Un alt lucru important este că, ideal, kinetoterapia este o colaborare. Părintele nu stă pe un scaun, la distanță, ca spectator. Învață cum să țină copilul, cum să îl ridice, cum să îl îmbrace și cum să se joace cu el ca fiecare moment de joacă să devină o mică „investiție” în dezvoltare. Și, sincer, asta schimbă mult și sentimentul de neputință pe care îl simt unii părinți la început.

Cum arată, concret, o evaluare la kinetoterapie

Mulți părinți își imaginează o sală rece, cu aparate complicate, în care copilul va fi pus „la test”. De cele mai multe ori, o evaluare serioasă de kinetoterapie pediatrică începe însă cu o discuție normală, față în față. Specialistul întreabă cum a fost sarcina, cum a decurs nașterea, dacă au existat complicații, cum au fost primele luni, ce vi se pare vouă dificil, ce v-a atras atenția.

Apoi își ia timp să îl privească pe copil în mediul lui: cum intră în sală, dacă se uită curios în jur sau se lipește de părinte, cum reacționează la voce, la jucării, la atingeri. Multe dintre „teste” seamănă de fapt cu un joc. Copilul este invitat să se rostogolească după o jucărie, să se ridice, să se întindă, să apuce un obiect. Pentru părinte pare uneori că nu se întâmplă mare lucru, dar terapeutul vede o mulțime de detalii.

În funcție de vârstă și de motivul prezentării, pot fi folosite și scale sau teste standardizate, care compară abilitățile copilului cu ale altor copii de aceeași vârstă. Nu este vorba de „etichetat”, ci de o modalitate mai obiectivă de a înțelege dacă întârzierea este mică, moderată sau mai importantă.

La final, un specialist bun explică pe limba părintelui ce a observat. De multe ori, veți primi un tablou nuanțat. Poate spune „da, mersul este întârziat”, dar în același timp „în rest, explorarea, relaționarea și forța arată bine, avem de lucrat mai ales la echilibru și la curaj”. Din acest punct se construiește un plan: cât de des vin ședințele, ce tipuri de exerciții sunt recomandate și, foarte important, ce puteți face acasă între întâlniri.

Când este momentul să ceri ajutor, fără să mai amâni

Dacă te frămânți de luni de zile, verifici mereu vârste și repere și tot speri că „până la urmă recuperează”, acest lucru, de unul singur, este deja un semn că merită să ceri o evaluare. Intuiția părintelui nu este infailibilă, dar este un indicator important și nu ar trebui ignorat.

Un alt moment clar este cel în care copilul pare să aibă dificultăți în mai multe domenii, nu doar într-unul singur. De exemplu, se mișcă greu, nu se ridică, iar în același timp nu gângurește aproape deloc, nu caută privirea oamenilor, nu reacționează când îl strigi pe nume. Sau observi, așa cum spuneam mai devreme, că pierde abilități pe care le avea deja.

Nu este nevoie să aștepți un diagnostic mare și greu ca să ajungi la kinetoterapie. În mod ideal, simpla suspiciune de întârziere este suficientă pentru a porni pașii către o evaluare. Cu cât începi mai devreme, cu atât sunt șanse mai mari să reduci diferențele, să eviți compensările greșite și să sprijini creierul în perioada lui cea mai flexibilă.

Un consult nu obligă pe nimeni la nimic. Nu înseamnă că îți legi copilul pentru ani de zile de un program de terapie, ci că vrei o imagine mai clară a situației de acum. Din felul în care arată această imagine, veți decide împreună ce are sens pentru copilul vostru.

Dacă simți că ai nevoie să vezi cum arată o abordare prietenoasă și profesionistă în zona de recuperare pediatrică, poți, de exemplu, să intri pe https://www.iuvokids.ro și să îți faci o idee mai concretă despre ce presupune munca de zi cu zi cu cei mici.

Ce poți face acasă, indiferent dacă este sau nu o întârziere

Fie că medicul îți spune că este doar un ritm propriu, fie că primiți recomandare de kinetoterapie, mediul de acasă are un rol uriaș. Nu ca o povară apăsătoare, ci ca o șansă în plus.

Timpul petrecut pe podea, mai ales în primele luni și ani, este de mare ajutor. Copilul are nevoie să se întindă, să se rostogolească, să împingă în mâini și în picioare, să alunece pe burtă, să caute jucării care nu sunt chiar lângă el. Un bebeluș ținut aproape exclusiv în leagăn, scoică, premergător sau pătuț va avea inevitabil mișcările limitate, oricât de confortabil și „sigur” ar părea la prima vedere.

Contactul apropiat, luatul în brațe în poziții variate, jocurile de „sus-jos”, „hai să te prind”, plimbatul în brațe prin casă, joaca în fața oglinzii îl ajută să își simtă mai bine corpul și să capete încredere. Nu este nevoie de jucării foarte scumpe, ci de un adult prezent, care observă, se adaptează și se joacă.

Poate fi util să limitezi timpul petrecut în premergătoare sau alte dispozitive care par să „facă treaba în locul lui”. Acestea dau uneori impresia că un copil merge mai repede, dar, de fapt, îl pun într-o poziție pentru care corpul lui nu este încă pregătit. Kinetoterapeuții văd destul de des efectele acestor grăbiri bine intenționate: tipare de mers ineficiente, probleme de echilibru, căderi frecvente.

La fel de important este să eviți etichetele critice la adresa copilului, chiar și în glumă. „E leneș”, „nu vrea”, „nu-l duce capul” sunt fraze care ajung la el, mai devreme sau mai târziu. Un copil care simte că este privit cu încredere și cu răbdare are mai mult curaj să încerce din nou, chiar dacă mai cade. Iar tu, ca părinte, ai nevoie la rândul tău de sprijin emoțional, nu doar de liste de exerciții.

Câteva gânduri de luat cu tine mai departe

Este firesc să te temi atunci când nu știi exact ce se întâmplă cu copilul tău. Este la fel de firesc să îți dorești să fie „totul bine” și să amâni momentul în care îți pui întrebări serioase. Dacă te uiți însă la dezvoltarea lui ca la o construcție pe termen lung, poate devine mai ușor de dus. Nu este un examen pe care îl ia sau îl pică. Este un drum pe care îl parcurge cu ajutorul tău și al unor oameni care știu cum să îl ghideze.

Kinetoterapia la copii nu este o etichetă de „copil cu probleme”, ci o formă de îngrijire. Un fel de a-i transmite: „Văd că îți este greu în unele locuri, hai să îți ofer șansa să folosești la maximum ce poți, în ritmul tău, dar cu un pic de ajutor acolo unde ai nevoie”.

Dacă simți că balanța între „e doar întârziere” și „poate e o problemă” te apasă tot mai mult, nu rămâne singur cu asta. Vorbește cu medicul pediatru, cere o trimitere către un specialist în dezvoltare, programează o evaluare de kinetoterapie.

Poate vei afla că totul este în limitele normalului și că ai nevoie doar de câteva ajustări în rutina de acasă. Sau poate veți începe un program de intervenție. În ambele variante, ai făcut ceva important: ai luat o decizie informată și responsabilă pentru copilul tău.

Iar asta, pentru un părinte, este una dintre cele mai valoroase investiții pe care le poate face.

Bradu Dan
Bradu Dan
S-a alăturat presei în anul 2020 si in 2021 a activat în cadrul echipei noastre. Până în prezent, are la activ peste 1700 de articole redactate, dar și sesiuni de monitorizare TV. A absolvit Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București. A urmat cursuri în cadrul Multimedia - Radio și Televiziune. A participat la conferințe și interviuri cu personalități cheie din industrie ce a contribuit la aprofundarea cunoștințelor și extinderea rețelei de contacte profesionale !
Citeste si
Cele mai populare
itexclusiv.ro
- Ai nevoie de transport aeroport in Anglia? Încearcă Airport Taxi London. Calitate la prețul corect.
- Companie specializata in tranzactionarea de Criptomonede si infrastructura blockchain.